خانواده بهتر

دوره انجمن مدرسان خانواده بهتر

 از «ولایت حقوقی» تا «ولایت اسلامی»

در استفتاء از مراجع پرسیده‌اند که آیا مرد بر زن ولایت دارد؟ آن‌ها عموماً پاسخ داده‌اند: خیر. همین را بهانه کرده‌اند که بگویند بزرگ‌ترین مزیت «انتخاب آزادانه زن در تشکیل خانواده» که رسیدن به خانواده ولایی است، اشکال دارد. چون ما گفته بودیم که با خانواده ولایی می‌توانیم بسیاری از ظرافت‌های احکام اسلامی در خانواده را به دست آوریم.

اما باید بدانند که اولاً اگر موضوع ولایت را از خانواده خارج کنیم، باز انتخاب آزادانه زن در تشکیل خانواده آسیب نمی‌بیند، چرا که ادله قرآنی و روایی برای آن بسیار است.

ثانیاً ولایتی که مراجع آن را نفی می‌کنند، ولایت بر طفل صغیر یا فرد سفیه است. در اینگونه ولایت، ولی می‌تواند بدون اذن بچه یا دیوانه اموال او را در جایی که به صلاحش است، هزینه کند. اما شوهر نمی‌تواند اموال زن را بدون اجازه او خرج کند و این یعنی اسلام استقلال فرد را محترم می‌داند.

ثالثاً این نوع ولایت از والدین به فرزندان بالغ هم منتفی است در حالی که ما تأکید کردیم، رابطه زن و شوهر شبیه رابطه پدر و فرزند است. پس منظورمان ولایت حقوقی نبود، بلکه در رابطه ولایی خانواده، زن از مرد اطاعت می‌کند و مرد به او مهر می‌ورزد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی